Förslag på hus till hamnområdet

Här diskuteras allt om Imagineas huvudstad. Du kan ansöka om bygglov i huvudstaden, komma med förslag på hur vi kan utveckla den m.m.

Förslag på hus till hamnområdet

Inläggav St_Astor » 07 jan 2012, 22:32

Tjenare, satt och hade tråkigt så tänkte att jag kunde bygga lite hus :)
Har gjort alla av brädor här, men det behöver det ju absolut inte vara, sticker ju lite i ögonen när det är hus på hus av brädor.

Bild

Bild

Har än så länge bara kommit på 3 olika designer, men jobbar på ett värdshus också jag kan posta när det är färdigt.

Hus 1

Bild

Detta hus är egentligen två stycken lägenheter, en bor på övervåningen och en på nedervåningen. Det är lika stor yta, 30 block golvyta + 12 block balkong/terrass.

hus 2

Bild

ett större hus med 2 våningar, 35 block golvyta, ej medräknat trappan till övervåningen.

Hus 3

Bild

Det största huset, även detta med två våningar, 43 block golvyta + 4 block balkong. (Lyckades inte göra taket så bra här, finns säkert någon som kan göra det bättre.

ni får gärna lämna feedback, men så här skulle jag gärna se husen i hamnen, iallafall i liknande stil :D
St_Astor
Registrerad
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 jan 2012, 16:09

Re: Förslag på hus till hamnområdet

Inläggav faderfrost » 07 jan 2012, 22:43

Jag tycker det ser riktigt gutt ut! Men det blir lite jobbigt för ögonen med endast plankor, om du kunde blanda in lite fler material tror jag det blir ännu finare. Testa gärna med stone bricks, wood (stammarna) och tegel. Jag tycker också fönsterluckorna och dörrarna ser lite aviga ut.. Men jag tror det kan bli nice att ha som grund och sedan bygga vidare på efter som.
Härligt initiativ :)
Bild
Användarvisningsbild
faderfrost
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 795
Blev medlem: 18 sep 2011, 22:23
Ort: Solna

Re: Förslag på hus till hamnområdet

Inläggav St_Astor » 07 jan 2012, 22:49

Jo, slängde mest ihop något lite snabbt, ska pilla mer på dom imorgon!
St_Astor
Registrerad
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 jan 2012, 16:09

Re: Förslag på hus till hamnområdet

Inläggav TZG » 07 jan 2012, 23:26

Personligen diggar jag den generella arkitekturen och stilen på huset. Det känns som det skulle kunna stå i hamnen och vara helt i sin rätta omgivning. Precis som påpekat så vore det kanske på sin plats med lite mer variation i materialet, men som en utgångspunkt är det en riktigt fin början! Alla rätta element för det avsedda området finns där! :)

Keep up the good work!
Användarvisningsbild
TZG
Registrerad
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 dec 2011, 10:02

Re: Förslag på hus till hamnområdet

Inläggav St_Astor » 07 jan 2012, 23:33

Glad att ni gillar det, ska som sagt ändra fasaderna imorgon, då kommer även nya bilder!
St_Astor
Registrerad
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 jan 2012, 16:09

Re: Förslag på hus till hamnområdet

Inläggav St_Astor » 08 jan 2012, 11:20

Bild

Har nu bytt ut väggarna, mycket snyggare nu! Jag testade även tegeltak på det ena, själv tycker jag det är snyggare med trätak men det är ju en smaksak :)
Tog även bort fönsterluckorna och satte dit glas istället.
St_Astor
Registrerad
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 jan 2012, 16:09

Re: Förslag på hus till hamnområdet

Inläggav Majsvaffla » 08 jan 2012, 11:32

St_Astor skrev:Bild

Har nu bytt ut väggarna, mycket snyggare nu! Jag testade även tegeltak på det ena, själv tycker jag det är snyggare med trätak men det är ju en smaksak :)
Tog även bort fönsterluckorna och satte dit glas istället.


Jag tycker mycket bättre om trätaket än tegeltaket. Det känns som en alldeles för stor kontrast med tegel för mig. Jag tycker inte riktigt om wood som huvudsakligt väggmaterial, jag ser det hellre i detaljer.

Jag tyckte om fönsterluckorna också, de passar i hamnen tycker jag. Man kan ju ha både glas och luckor :)

Bra jobbat!
Majsvaffla,
Administratör - [Adm]
-------------------------------------------------------
I've been everywhere on Earth, even at the end of Excel.
Användarvisningsbild
Majsvaffla
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 1129
Blev medlem: 19 sep 2011, 22:14
Ort: Linköping

Re: Förslag på hus till hamnområdet

Inläggav Snowflakecms » 08 jan 2012, 13:56

Först så kan jag direkt säga att jag inte alls gillar designen med att ha Stone bricks i husen, för mig så ser det ut som att det blir för många olika material som inte alls passar ihop. Trätak och en mörkare vägg passar rätt bra ihop, men jag tycker du borde tänka om vid där du har placerat Stone Bricks för det ser inte alls bra ut.

Sedan kan man även diskutera att på grund av att dessa är fiskare i en medeltid(ish) så lägger de förmodligen många timmar per dygn för att få ihop mat för dagen och pengar de behöver, då kan man fundera på om vissa föremål på husen är så nödvändiga, till skillnad mot stilren. Fönster är förmodligen något fiskare inte riktigt bryr sig om eller vill slösa pengar på, därav tycker bara fönsterluckor är bättre som i små drag håller ute kall vind. Facklorna i hamnen borde även vara använt sparsamt så platsen får en 'smutsig' känsla över sig, dessa är inte hygieniska eller rika och lever i stora drag i fattigdom och misär.
Snowflakecms
Registrerad
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 dec 2011, 21:39

Re: Förslag på hus till hamnområdet

Inläggav St_Astor » 08 jan 2012, 15:07

Ny version, bort med glasrutorna och tillbaka med fönsterluckorna, inga stone bricks i hörnen utan bara mossiga bricks som grund. (funkar ju även med mossig cobble)

Bild
St_Astor
Registrerad
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 jan 2012, 16:09

Re: Förslag på hus till hamnområdet

Inläggav Snowflakecms » 08 jan 2012, 16:23

Jag gillar Mossy Stonebricks, men då borde du även ge en förklaring till varför det har börjat växa i husgrunden.
På grund av att hamnen både inte har ett ordentligt skydd för regn och för det är naturligt både fuktigt och blött i en hamnkvarter så kan man både lägga in vattenskador i hamnen och husen och även skador i diverse hus, för varför skulle de ens lägga över tid på att laga hemmen om det inte är kritiska skador. Detta kan förklara mossan när den växer på grund av vätskan som även ger träet en liten mörkare färg.

Folk ger sig även ifrån fisket när de finner sig rikare och kan köpa ett hus i huvudstadens finare regioner, då kommer hus bli tomma och även plundrade på material, då kan man bygga in lite ruckel som är förstörda på grund av hur folk tar trä och sten ifrån den.

Sedan är det rätt självklart att vi inför en drog i hamnkvarteret, just på grund av folk tar sig genom dagarna med att antingen arbeta ute till sjöss eller sitta i en bar och bli fulla, knarka ned sig och spendera bort alla sina pengar i bordellet som ligger i utkanten av hamnen. Detta bordell som drivs av ett litet gäng som tar hand om platsen. Fiskarna lever ett dåligt liv och de ser mer än gärna på att slösa sina pengar som blir över från mat till vad de ser som roligt.
Snowflakecms
Registrerad
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 dec 2011, 21:39

Nästa

Återgå till [Officiell] Huvudstaden

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron