Information ang. 1.6 Plugins, ändringar och mycket mer

Information angående Imaginea.se och Minecraft.

Information ang. 1.6 Plugins, ändringar och mycket mer

Inläggav System » 01 sep 2013, 22:46

I och med minecraft 1.6 har några få saker ändrats på servern. Här kommer en "snabb" sammanfattning på det mesta som är ändrat.


  • Hästar finns nu i minecraft. Vi har därför lagt in ett plugin för att skydda alla hästar.
  • Splashpotions som inte har negativ effekt går numera att använda.
  • Vi har beslutat att vissa saker som egentligen inte går att crafta i vanliga fall bör ha recept. Detta med anledning av att spelare inte kan utforska världen på samma vis som Mojang har skapat spelet för. (Mer om detta längre ner.)

---
Som vi skrivit ovan, så finns numera hästar i minecraft. Vi anser därför att det är nödvändigt att försöka skydda dessa på bästa vis. I dagsläget finns det tyvärr inte några riktigt bra plugins för detta, men vi har ändå lyckats hitta ett som verkar fungera ganska bra. Vi vill ändå att ni är medvetna om att detta är ett plugin i betastadie (under test), så det finns alltid en risk att problem kan uppstå och att saker kanske inte fungerar till 100% som dom ska. Förhoppningsvis fortgår utvecklingen av detta plugin vi valt att använda i en positiv riktning. Vi kan dock inte garantera någon säkerhet för era hästar. Förhoppsningsvis fungerar allt som det ska.


Här kommer lite information om nya kommandon till detta hästplugin samt hur du gör för att skydda en tämjd häst.

När du tämjt en häst kommer en text dyka upp i chatten att du nu kan skydda hästen.
Ta då en sadel i din hand och högerklicka på hästen.
När du gjort detta kommer du få ett meddelande i chatten igen som säger att hästen nu är din och att du kan byta ID på din häst.
Om du vill så kan du nu välja själv vad du vill kalla din häst för. Detta namnet är bara till för att göra det enklare för dig när du skriver kommandon som berör din häst. Läs nedan för information om alla kommandon du har tillgång till.

Om du, när du är klar med detta skriver:
/horse list
kommer du få upp en lista på alla de hästar du äger.
Dessa idn du ser i denna listan kan du (om så önskas) byta till något annat. Kanske vill du kalla din häst för något speciellt namn.

Låt oss säga att du vill kalla din häst för Kalle och att ditt id när du skapade hästen var 23.
Då gör du såhär:
/horse id 23 Kalle

När du sedan skriver:
/horse list
igen kommer hästen som tidigare hette 23 numera vara omnämnd som Kalle.

Detta kan vara nyttig information om du till exempel vill Dela med dig av en häst till en vän eller kanske vill släppa en häst fri så någon annan kan få den.

Andra kommandon som är nyttiga att kunna:

/horse members
Visar vilka medlemmar du har på dina hästar.

/horse addmember Kalle Hamtoast
Detta kommer lägga till spelaren Hamtoast som medlem till hästen Kalle.
Hamtoast kan nu rida på hästen Kalle.

/horse delmember Kalle Hamtoast
Detta kommer ta bort spelaren Hamtoast som medlem till hästen Kalle.
Hamtoast kan inte längre rida på hästen Kalle.

/horse getid
Detta visar vad hästen du rider på just nu har för id.

/horse unprotect
Detta släpper din häst fri igen så någon annan kan skydda den. Bra om du t.ex. säljer en häst eller vill ge bort en häst.

---
Som ni vet så har alla splashpotions tidigare varit avstängda på servern. Detta på grund av att det inte finns något sätt att skydda spelare från dess effekter, negativa som positiva. Det innebar därför att en del spelare fann det underhållande att kasta dessa på spelare och på så sätt döda andra spelare, något vi inte alls är intresserade av här på Imaginea.

Tidigare har detta skydd från potions skötts av ett plugin som heter WorldGuard. Vi har skapat en så kallad "flagga" över hela världen som har hindrat splashpotions från att ge någon effekt. Detta är nu helt ändrat och vi har stängt av olika potions var och en för sig. Detta innebär att alla potions med någon typ av negativ effekt fortfarande inte går att använda, men att däremot positiva potions, till exempel splashpotion of swiftness går att använda.

Orsaken till att vi tagit tag i detta nu är så klart dom nya hästarna. För vem vill inte kunna använda Splashpotion of Swiftness II på sin redan löjligt snabba häst, så dom kan springa snabbare till häst än det går att flyga i creative? Jo just det, precis så snabba kan hästarna bli.

---
Nästa punkt handlar om att vi, efter att dels ha tagit in information från några av våra spelare samt checkat av detta med samtliga [Sys] på servern, har tagit beslutet att från och med nu lägga in några egengjorda recept på saker som annars bara finns i mycket begränsad mängd på servern. Detta på grund av Mojangs aningen snedvridna (inget illa menat mot Mojang, men detta är ett problem) sätt att se på minecraft.

Mojang själva anser att dom vill främja utforskande och att man ska bege sig ut i världen för att hitta dom material man vill ha. Detta låter ju i teorin som något bra, men i praktiken så fungerar det inte alls om man har en lite större server som exempelvis Imaginea. Problemet består i att vi på en medelstor server som Imaginea är tvugna att dels begränsa kartans storlek (vilket innebär att folk inte kan utforska hur långt som helst och därför inte kan hitta allt det material dom annars skulle kunna hitta), och dels då hela minecraft i grund och botten är anpassat för singelplayer eller möjligtvis små multiplayer-servrar för en själv och ett par vänner. Inte för stora servrar med hundratals eller kanske tusentals medlemmar som Imaginea har.

Ett bra exempel på detta är strongholds. Det finns upp till tre strongholds i varje skapad värld. Dessa tre strongholds innehåller utan tvekan mycket material. Så mycket att 3 - 4 spelare som spelar tillsammans på sin lilla privata servern aldrig antagligen kommer kunna göra av med detta. Men på en server som Imaginea, så rensas dessa snabbt. Imagineas första stronghold rensades helt rent redan några månader efter Imagineas release i december 2011. På den tiden hade vi ca 200 medlemmar. Idag har vi ca 3500 medlemmar. Hur snabbt tror ni vi kan tömma ett stronghold? Om folk vill åt materialet, så kommer det vara slut innan en dag har gått. Och många kommer stå där utan material.

Ett annat exempel är Chiseled Stonebricks. Dessa är inte jättesvåra att få tag på. Du kan, om du startar en egen singelplayervärld, utan problem skaffa nog med blocks för att snyggt kunna dekorera alla dina byggen. Men på Imaginea då? Uppskattningsvis har det, sedan djungeltemplen infördes, hittats ca ~10 djungeltempel. Har inga exakta siffror på det, men detta skulle innebära totalt ca 30 Chiseled Stonebricks. Helt ok för en person eller kanske 3 - 4 personer, men inte för 3500 personer.

Vi är fullt medveten om att alla dessa 3500 personer inte är aktiva spelare, men grundpunken i problemet kvarstår, minecraft är inte anpassat för ens 100 spelare. Så detta är fortfarande ett problem. Vi känner därför att vi verkligen behöver detta. Så med stöd från övriga [Sys] finns nu dessa recept. Skapandet av dessa fungerar på precis samma vis som allt annat du skapar i crafting tables, så inga konstigheter där.

---
Hoppas ni kommer få roligt på servern och att ni uppskattar dom ändringar vi gjort. Har ni egna idéer eller kritik, tveka inte att skriva ett inlägg under kategorin Supportärenden.
System
I'm completely operational and all my circuits are functioning normally
I'm completely operational and all my circuits are functioning normally
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 jan 1970, 02:00

Återgå till Information

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster