Återinföra TNT

Har du frågor eller förslag angående servern och portalen? Skriv här.

Re: Återinföra TNT

Inläggav RedRetro » 04 jan 2012, 22:53

Tråd öppnad på begäran.
Användarvisningsbild
RedRetro
Systemoperatör
Systemoperatör
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 17 sep 2011, 21:43
Ort: Stockholm

Re: Återinföra TNT

Inläggav RedRetro » 04 jan 2012, 23:12

Jag är helt emot införandet av TNT då det dels slukar väldigt mycket tid, dels ställer stora krav på att vi säkerställer att det inte existerar några närliggande regioner(vilket vi inte har möjlighet att göra om vi inte kartlägger alla de hundratals regioner som existerar) eller byggnader och slutligen för att TNT är väldigt opålitligt.

Låt mig förklara:
Vi säger att Hamtoast har grävt ut en plats som han vill ha bortsprängd och har samlat på sig TNT som krävs för detta. De rutiner jag då måste gå igenom är följande:

* Säkerställa så att Hamtoast har byggt rätt där jag skall placera TNT-blocken så att explosionen inte blir för oförutsägbar men också så att avståndet mellan varje TNT-block inte är förlångt.

* Säkerställa vilka närliggande byggnader som finns samt vilka regioner som existerar i området där vi skall spränga(vilket åtminstone jag inte har någon kännedom om hur man via ett enkelt kommando kan göra(och här skall nämnas att jag är relativt stor koll på de tänkbara regionskommandon som kan användas). För att kunna göra detta måste jag som sagt kartlägga hundratals regioner vilket bara det skulle ta en timme eller två.

* Placera ut alla TNT-block på rätt plats.

* Spränga och säkerställa att allt ser rätt till. Och OM det någon gång skulle gå snett(vilket det kommer att göra) så måste området rollbackas. Och när man skall rollbacka regioner är det lätt att det går fel(vilket redan har hänt) då informationen som finns ute på nätet är bristfällig, dels för att om man bara råka komma åt en siffra fel så går det inte att ångra rollbacken utan att rollbacka hela servern vilket påverkar mycket mer än bara spelaren som vill ha ett område sprängt.

Dessutom så kommer TNT bli väldigt lätt att få tag på med tanke på alla former av mobfarms som byggs vilket kommer resultera i att många personer vill få saker sprängda istället för att gräva. Detta kommer i sin tur resultera att vi administratörer och moderatorer kommer få flänga runt som hundar för att gå igenom hela säkerhetsproceduren(som den i sig inte är helt 100%-ig).

Som sagt, jag är emot TNT därför att:
Det slukar förmycket tid - TNT är opålitligt - En felsprängning kan göra enorm skada på servern(inte bara på de kringliggande objekten) - Vi har inte alla de verktyg som behövs.

Jag kommer därmed i framtiden om TNT skulle införas avskriva mig allt ansvar för användning av TNT då det är på tok för opålitligt.
Användarvisningsbild
RedRetro
Systemoperatör
Systemoperatör
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 17 sep 2011, 21:43
Ort: Stockholm

Re: Återinföra TNT

Inläggav Ealsmile » 04 jan 2012, 23:30

* Säkerställa så att Hamtoast har byggt rätt där jag skall placera TNT-blocken så att explosionen inte blir för oförutsägbar men också så att avståndet mellan varje TNT-block inte är förlångt.


Ser definitivt det där som användarens ansvar. Användningen TNT ska vara högst planerad av användaren. Kott3r sitter och skriver på detta just nu.

* Säkerställa vilka närliggande byggnader som finns samt vilka regioner som existerar i området där vi skall spränga(vilket åtminstone jag inte har någon kännedom om hur man via ett enkelt kommando kan göra(och här skall nämnas att jag är relativt stor koll på de tänkbara regionskommandon som kan användas). För att kunna göra detta måste jag som sagt kartlägga hundratals regioner vilket bara det skulle ta en timme eller två.


Varför ska det kollas vilka regioner som är i närheten? Även detta kan ju göras av användaren med hjälp av spindeltråd.
Alternativt borde man kunna ge användaren de kommandon som behövs för att kolla vilka regioner som finns.

* Placera ut alla TNT-block på rätt plats


Detta kan knappast vara jobbigt, även användaren kan hjälpa till med detta genom att sätta ut röda blocks där tnt ska vara, har även för mig ni har något slags kommando som byter ut specifika block till ett annat inom ett visst område. Skulle ju vara väldigt användbart



* Spränga och säkerställa att allt ser rätt till. Och OM det någon gång skulle gå snett(vilket det kommer att göra) så måste området rollbackas. Och när man skall rollbacka regioner är det lätt att det går fel(vilket redan har hänt) då informationen som finns ute på nätet är bristfällig, dels för att om man bara råka komma åt en siffra fel så går det inte att ångra rollbacken utan att rollbacka hela servern vilket påverkar mycket mer än bara spelaren som vill ha ett område sprängt.


Detta är ju oroväckande att höra eftersom griefers finns och dom måste inte bara använda sig av tnt, du menar alltså att om någon på serverns byggnad blir griefad så kanske vi förlorar hela servern? Låter ju som nått ni måste åtgärda snarast.

Dessutom så kommer TNT bli väldigt lätt att få tag på med tanke på alla former av mobfarms som byggs vilket kommer resultera i att många personer vill få saker sprängda istället för att gräva. Detta kommer i sin tur resultera att vi administratörer och moderatorer kommer få flänga runt som hundar för att gå igenom hela säkerhetsproceduren(som den i sig inte är helt 100%-ig).


En av många lösningar på detta är att man får köpa TNT av diamant eller dylikt.




Jag kommer därmed i framtiden om TNT skulle införas avskriva mig allt ansvar för användning av TNT då det är på tok för opålitligt.



Så du har bara bestämt dig för att aldrig hjälpa till, även communityn/administration kommer fram till att det ska införas och vi kommer fram till ett bra sätt att lösa de flesta eller alla problemen på? Då tycker jag vi kan införa en ny person som får hjälpa till med istället för dig.
Vi borde inte få lida p.g.a din personliga agenda.
All makt åt Ealsmile
Användarvisningsbild
Ealsmile
Avstängd
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 14 dec 2011, 22:43

Re: Återinföra TNT

Inläggav kott3r » 04 jan 2012, 23:33

min ide om tntn som kanske inte kommer ta up så mycket tid för admins är.

1. planering av tnt sprängning,
(1)spelaren ska planera vart tnt ska ligga utan att den förstör andras byggen eller orsakar massiv skada på omgivningen som kommer se fult ut
(2)planeringen ska gå till att man kollar kartan på kordinaterna vart du är och var tnt ska ligga och höra med andra spelare om dom har byggen i närheten som kan komma till skada.
(3) max tnt för sprängningen är 50 per sprägning ( kan minskas för att inte orsaka server lagg), och minimum är 15(kan ändras) tnt för att inte ta up admins tid på onödig sprängning
(4) spelaren ska förse sprängnaren(admin) med tnt och spräng mekanismen
(5) man måste ha varit medlem på imaginea minst en månad och vara pålitlig.


2. syftet med sprägningen
(1) varför ska du sprägna?
(2)va kommer det att ge dig?
(3) går tnt snabbare än att gräva?

3. konsekvenserna med sprägningen.
(1) mycket tnt på ett och samma ställe kan få tnt att flyga iväg fast du inte vill det och orsaka skada,
(2) har du inte tagit reda på tillräckligt med info om det finns andra players byggen i närheten och spränger och förstör så bryter du om imagineas regler om att inte bygga för nära andras byggen utan lov.
(3) oplanerad sprängning kan tas som grief och kan leda till permanet ban, om man inte kommer med en väldigt bra lösning.

4. Admins jobb med sprägningen.
(1) placera tnt på märkta platser när sprängingen är godkänd.
(2) när sprängningen är gjord så kollar adminen runt lite och kollar så allt gick rätt till.
(3) om sprängningen gick fel så sätts spelaren i jail omedelbart för utredning.



det jag tycker med detta är att admins ska bara ha tillgång att placera ut tnt så det inte kan komma in nån random och börja leka dynamit harry och greifa, vi ska ju försöka att hålla minecraft till minecraft, tnt är ett underbart hjälpmedel i vissa lägen som i min tunnel,fast den är ju rätt klar nu. men ja kommer behöva tnt i framtiden när ja ska göra tunnlar som ser naturliga ut och hålla på att gräva en naturlig tunnel kommer ta tid medans tnt gör det på 5-10 sek. jag gjorde dom här reglerna så att admins inte ska behöva lägga ut så brutalt mycket tid på att kolla runt om det finns risk för fel och att spelaren ska få ta fullt ansvar för det han gör, som vi har nu, fast nu är det ännu värre.

kom gärna med mer förslag till regler eller kritik,
kott3r
Registrerad
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 dec 2011, 00:39

Re: Återinföra TNT

Inläggav Ealsmile » 04 jan 2012, 23:35

Det är också av min personliga åsikt att ni borde försöka göra så mycket som möjligt för att själva också försöka komma på lösningar på detta problem ni i administrationen också, då ni är mer insatta i ekaniken bakom servern och detta ligger i serverns intresse. Ibland känns det som vi jobbar mot varandra, om du förstår vad jag menar, men så borde det ju inte vara :)
All makt åt Ealsmile
Användarvisningsbild
Ealsmile
Avstängd
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 14 dec 2011, 22:43

Re: Återinföra TNT

Inläggav RedRetro » 04 jan 2012, 23:53

Ealsmile skrev:Ser definitivt det där som användarens ansvar. Användningen TNT ska vara högst planerad av användaren. Kott3r sitter och skriver på detta just nu.


Det har du förvisso rätt i, men innan jag kan börja placera ut TNT-block så måste jag ju se till så att allt är rätt ändå. Om jag har det yttersta ansvaret för att sprängningen går rätt till kan jag aldrig vara säker på att användaren har gjort rätt.

Ealsmile skrev:Varför ska det kollas vilka regioner som är i närheten? Även detta kan ju göras av användaren med hjälp av spindeltråd.
Alternativt borde man kunna ge användaren de kommandon som behövs för att kolla vilka regioner som finns.


Därför att TNT kan spränga saker som finns på andra regioner? Det finns för övrigt inga kommandon för att kolla vilka regioner som finns i närheten annat än att använda spindeltråd. Och om en användare nu skall kolla upp alla regioner betyder detta att denne måste slå på alla block som innefattar sprängningen och då kan man lika gärna gräva ut det lilla som finns kvar själv.

Ealsmile skrev:Detta kan knappast vara jobbigt, även användaren kan hjälpa till med detta genom att sätta ut röda blocks där tnt ska vara, har även för mig ni har något slags kommando som byter ut specifika block till ett annat inom ett visst område. Skulle ju vara väldigt användbart


Säg att du har 100 TNT-block och att det tar 3 sekunder att placera ut varje TNT-block(inräknat att gå från plats till plats). Då skulle det ta runt 5 minuter att placera ut alla block.

Faktum är att 100 TNT-block inte spränger bort en så stor yta som man kanske tror.

Ealsmile skrev:Detta är ju oroväckande att höra eftersom griefers finns och dom måste inte bara använda sig av tnt, du menar alltså att om någon på serverns byggnad blir griefad så kanske vi förlorar hela servern? Låter ju som nått ni måste åtgärda snarast.


Det var absolut inte vad jag skrev. Jag skrev att minsta lilla knapptryck fel när man använder rollback-kommandot så kan en region vara rollbackad för gott.

Ealsmile skrev:En av många lösningar på detta är att man får köpa TNT av diamant eller dylikt.


Av vem skall man köpa TNT:n?

Ealsmile skrev:Så du har bara bestämt dig för att aldrig hjälpa till, även communityn/administration kommer fram till att det ska införas och vi kommer fram till ett bra sätt att lösa de flesta eller alla problemen på? Då tycker jag vi kan införa en ny person som får hjälpa till med istället för dig.
Vi borde inte få lida p.g.a din personliga agenda.


Wait a second.. Om jag utför en sprängning så är det ju JAG som har det huvudsakliga ansvaret för att allt går rätt till, ett ansvar som jag inte är villig att ta eftersom att TNT är opålitligt samt eftersom att varken jag eller någon annan har rätt verktyg för att säkerställa att sprängningen aldrig kommer att orsaka skada. Dessutom har jag inte den tid det kommer ta att gå igenom allting när jag har andra uppgifter att fullfölja som serveradministratör.
Användarvisningsbild
RedRetro
Systemoperatör
Systemoperatör
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 17 sep 2011, 21:43
Ort: Stockholm

Re: Återinföra TNT

Inläggav Majsvaffla » 04 jan 2012, 23:56

Ealsmile skrev:Det är också av min personliga åsikt att ni borde försöka göra så mycket som möjligt för att själva också försöka komma på lösningar på detta problem ni i administrationen också, då ni är mer insatta i ekaniken bakom servern och detta ligger i serverns intresse. Ibland känns det som vi jobbar mot varandra, om du förstår vad jag menar, men så borde det ju inte vara :)


Eftersom att det är mest RedRetros åsikter som sett dagens ljus i den här tråden så vill jag bara säga att administrationen är delad i den här frågan, och de som är för TNT har inget emot att hjälpa till med sprängningar.

En del, däribland jag, har ingen koll på TNT och känner inte att jag vill ta på mig ansvaret för något sådant. Om något skulle gå fel så måste jag ta på mig att åtgärda det, vilket tar ytterligare tid.
Majsvaffla,
Administratör - [Adm]
-------------------------------------------------------
I've been everywhere on Earth, even at the end of Excel.
Användarvisningsbild
Majsvaffla
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 1129
Blev medlem: 19 sep 2011, 22:14
Ort: Linköping

Re: Återinföra TNT

Inläggav RedRetro » 05 jan 2012, 00:05

kott3r skrev:min ide om tntn som kanske inte kommer ta up så mycket tid för admins är.


En genomgående kritik är ju att hur skall vi som utför sprängningen i förhand kunna veta om användaren gjort rätt, kollat upp alla regioner etc? Ett annat problem är sättet som de kollar upp om någon annan har en region i närheten, om jag skulle posta en tråd i forumet skulle åtminstone jag bli förvånad om jag fick 115 svar från 115 olika medlemmar som bekräftade det hela, inte minst skulle det ta lång tid.
Användarvisningsbild
RedRetro
Systemoperatör
Systemoperatör
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 17 sep 2011, 21:43
Ort: Stockholm

Re: Återinföra TNT

Inläggav Ealsmile » 05 jan 2012, 00:07

Nu känns det som det är risk för att vi bara hamnar i ett kluster av motargument och dras ifrån från den egentliga frågan.

Men tycker du ska ta en titt på kott3rs inlägg.

Tror i vilket inte det kommer vara så jobbigt att se så det inte spränger upp nånting i närheten som du verkar tro.
Och 5 minuter som du sa att placera ut 100 tnt block låter som så mycket i mina öron.
Köpa TNT´n av nån slags bank, er eller vad som helst, man ger er 20 diamanter, ni förstör dom och spawnar fram 40 tnt block eller nått liknande.

Det där med rollbacken såg jag själv att jag läst fel, men i vilket fall så är det ju inte bra att hela servern kan bli rollbackad för att ni råkar göra fel, men det känns som en dålig anledning att förbjuda TNT, då borde man förbjuda pickaxes också eftersom man kan griefa med dom, och sedan kanske hela servern blir rollbackad eftersom det går fel till. Man får väll helt enkelt se till att göra rätt.

Och wait a second, det är inte adminsitratören eller whatever som utför sprängningen, utan användaren, användaren står borde stå för ALL planering, ända du/adminmodvemsomhelst ska behöva göra är att placera ut tnt´n och tänta på. Men visst, kan se varför du vill ta avstånd. Tycker endå att du borde hjälpa till om det införs.
All makt åt Ealsmile
Användarvisningsbild
Ealsmile
Avstängd
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 14 dec 2011, 22:43

Re: Återinföra TNT

Inläggav Ealsmile » 05 jan 2012, 00:10

jag tycker vi ska ha en prövotid med TNT, låta några få göra en provspränging, förslagsvis kotter i valarr.
All makt åt Ealsmile
Användarvisningsbild
Ealsmile
Avstängd
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 14 dec 2011, 22:43

FöregåendeNästa

Återgå till Frågor och förslag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron