Det officiella tunnelbanenätet, samt riktlinjer för räls

Om du har ett nytt projekt på gång och behöver bemanning, eller helt enkelt frågor om pågående projekt, så vänder du dig hit.

Det officiella tunnelbanenätet, samt riktlinjer för räls

Inläggav Vectoor » 02 dec 2011, 17:10

Jag kommer att hålla detta inlägg uppdaterat med kartor av alla allmänna rälssystem, i nether och vanliga världen. Jag kommer även att lista riktlinjer för hur allmänna tunnelbanor och stationer bör byggas.

Posta förslag på linjer och annat, samt diskutera tunnelbanorna i denna tråd.
=================================================================

I Vectoors frånvaro börjar jag fylla inlägget med lite allmän information om tunnelbanenätet.

Majsvaffla,
Administratör - [Adm]

==============================================================================

Information om tunnelbanenätet
Tunnelbanan är byggd i Nether och är något av ett snabbtåg, eftersom att avstånden i Nether är åtta gånger mindre än i den riktiga världen. Det innebär att man snabbt kan ta sig långt ut från huvudstaden. Diamantstationen är centralstationen och den är belägen i huvudstadens innerstad.

Tunnelbanelinjer
Från centralstationen utgår ett spår i varje vädersträck.
  • Norrut
  • Österut
  • Syöderut
  • Västerut

    Norrut
    I tur och ordning från Diamantstationen:
    • SUGcess City
    • Theowests Castle
    • Redstonestationen

    Österut
    I tur och ordning från Diamantstationen:
    • SpringGlade
    • Amalur
    • Heaven or Hell
    • Djungelbyn
    • Flygande hus
    • Lobli och co.
    • Emeraldstationen
    • Blazefarmen - OBS: Saknar portal, utanför riktiga världens gräns

    Söderut
    I tur och ordning från Diamantstationen:
    • Stronghold
    • Hamnen
    • Skogsby
    • Magnolia 2.0
    • Guldstationen (Ej byggd)
    • Mycelia

    Västerut
    I tur och ordning från Diamantstationen:
    • Wither-arena Valarr
    • Hälleförs
    • Lapizstationen (Ej byggd)

    Säkerhetsåtgärder
    Tunnlarna
    Spåren går längs tunnlarnas väggar och de går av säkerhetsskäl inte att ta sig upp på. I mitten finns en gång som används om man hamnar utanför vagnen.

    Antimob-åtgärder
    Ambitionen är att gångarna och spåren ska vara helt mobfria, därför är golvet halfblocks och spåren täcks med glas (man skadas inte av att åka genom glas). Glaset hindrar dessutom resenärer från att kliva ur vagnen under färd, vilket resulterar i att ingen kan blockera rälsen.

    Tomma vagnar
    Krafträlsen är placerad så tätt att även tomma vagnar tar sig vidare på spåret till nästa station. Det innebär att inga vagnar blockerar spåren om någon skulle tappa anslutningen till servern under färd. Det innebär också att man inte kan återuppta sin resa med mindre än att gå till närmsta station om man av någon anledning skulle hamna utanför sin vagn.

    Viktigt att veta

    Såhär gör man för att åka...
    Alla stationer fungerar på samma sätt. I mitten av stationen finns ett schakt där en tom vagn står placerad. För att åka sätter man sig i vagnen och väljer därefter vilken station man vill åka till.

    Vid problem, kontakta administrationen snarast.

    Det går inte att kliva ur vagnen under färden!

    Stanna aldrig kvar på spåren utanför din vagn!

    Stationer och portaler
    • Stationer anläggs i ett rutnät med ca. 350 block mellan varje station. Det innebär att man maximalt får gå/springa 175 block till sin destination om man planerar sin resa smart.
    • Portaler skapas med hjälp av en moderator eller administratör för att det inte ska uppstå några problem med närliggande portaler.
    • Stationerna ska byggas tillsammans med, eller efter samråd med, någon ur administrationen.
    • Posta här i tråden om du har ett förslag på eller önskemål om en station.
Användarvisningsbild
Vectoor
Veteran
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 02 nov 2011, 01:32
Ort: Göteborg

Re: Det officiella tunnelbanenätet, samt riktlinjer för räls

Inläggav RedRetro » 02 dec 2011, 17:14

Jag anser att samtliga tunnelbanor som skall ha en förbindelse till "det officiella nätet" enbart skall byggas i samråd med ansvarig för planering och utförande av byggandet av dessa(d.v.s. Vectoor eller motsvarande insatt).

Jag anser även att inga tunnelbanor skall byggas ovan jord, dels tycker jag inte att tunnelbanor är en speciellt prydlig sak att titta på, dels tar de upp yta på land som skulle kunna användas till bättre syften.

Jag anser med andra ord att längre sträckor räls ovan mark inte bör vara tillåtet, om det är en spelare eller om det är det officiella nätet spelar ingen roll. Skall man bygga längre sträckor skall dessa byggas under mark. Det blir helt enkelt inte bra om vi tillslut har 10 olika privata linjer som går ovan jord.
Användarvisningsbild
RedRetro
Systemoperatör
Systemoperatör
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 17 sep 2011, 21:43
Ort: Stockholm

Re: Det officiella tunnelbanenätet, samt riktlinjer för räls

Inläggav Majsvaffla » 02 dec 2011, 17:16

RedRetro skrev:Jag anser att samtliga tunnelbanor som skall ha en förbindelse till "det officiella nätet" enbart skall byggas i samråd med ansvarig för planering och utförande av byggandet av dessa(d.v.s. Vectoor eller motsvarande insatt).

Jag anser även att inga tunnelbanor skall byggas ovan jord, dels tycker jag inte att tunnelbanor är en speciellt prydlig sak att titta på, dels tar de upp yta på land som skulle kunna användas till bättre syften.

Jag anser med andra ord att längre sträckor räls ovan mark inte bör vara tillåtet, om det är en spelare eller om det är det officiella nätet spelar ingen roll. Skall man bygga längre sträckor skall dessa byggas under mark. Det blir helt enkelt inte bra om vi tillslut har 10 olika privata linjer som går ovan jord.

Scymex hade ju en idé om att anlägga tunnelbanor i taket av Nether istället för i vanliga världen. Det skulle minska resetiderna en hel del. Jag är för hand förslag.

Jag håller med er också Vec, och Retro om att det är bra att ha någon som håller i transportmedlen och dess utvidgning. Särksilt vid tbanebyggen bör någon finnas med för att inspektera för att bygget ska få anslutas till det officiella nätet.
Majsvaffla,
Administratör - [Adm]
-------------------------------------------------------
I've been everywhere on Earth, even at the end of Excel.
Användarvisningsbild
Majsvaffla
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 1129
Blev medlem: 19 sep 2011, 22:14
Ort: Linköping

Re: Det officiella tunnelbanenätet, samt riktlinjer för räls

Inläggav RedRetro » 02 dec 2011, 17:19

Majsvaffla skrev:
RedRetro skrev:Jag anser att samtliga tunnelbanor som skall ha en förbindelse till "det officiella nätet" enbart skall byggas i samråd med ansvarig för planering och utförande av byggandet av dessa(d.v.s. Vectoor eller motsvarande insatt).

Jag anser även att inga tunnelbanor skall byggas ovan jord, dels tycker jag inte att tunnelbanor är en speciellt prydlig sak att titta på, dels tar de upp yta på land som skulle kunna användas till bättre syften.

Jag anser med andra ord att längre sträckor räls ovan mark inte bör vara tillåtet, om det är en spelare eller om det är det officiella nätet spelar ingen roll. Skall man bygga längre sträckor skall dessa byggas under mark. Det blir helt enkelt inte bra om vi tillslut har 10 olika privata linjer som går ovan jord.

Scymex hade ju en idé om att anlägga tunnelbanor i taket av Nether istället för i vanliga världen. Det skulle minska resetiderna en hel del. Jag är för hand förslag.

Jag håller med er också Vec, och Retro om att det är bra att ha någon som håller i transportmedlen och dess utvidgning. Särksilt vid tbanebyggen bör någon finnas med för att inspektera för att bygget ska få anslutas till det officiella nätet.


Att bygga i Nether kan absolut vara ett bra alternativ! Mindre jobb + snabbare restider = Nöjd RedRetro.
Användarvisningsbild
RedRetro
Systemoperatör
Systemoperatör
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 17 sep 2011, 21:43
Ort: Stockholm

Det officiella tunnelbanenätet, samt riktlinjer för räls

Inläggav Vectoor » 02 dec 2011, 17:26

Ja att de bör gå under mark, det kan jag hålla med om, räls brukar ändå behöva byggas in för att skydda den från diverse varelser ändå. Tunnelbanor bör gå under mark om det inte finns någon speciell anledning till att göra det på annat vis.

Jag kan försöka sammanställa ett utdrag till riktlinjer för hur tunnelbanor / stationer ska fungera. Jag kanske kan göra en guide för hur de fungerar och byggs. Det får mig att tänka på en sak, finns buggen där vagnar faller igenom block kvar? Ska vi använda något sorts pluggin för stacks?

Angående nether så vore det mycket bra för längre sträckor. Men vi kommer nog att bli tvingade att komplettera med vanliga tunnelbanor också då nether kan vara ganska inexakt. Huvudstaden kommer ju bli stor nog att kräva tunnelbanor, men netherbanor blir nog svårt med så små toleranser + problem med att komma ut ur rätt portal osv.

EDIT: Jag tror nog att denna diskussion om tunnelbanor passar i en separat tråd. Jag skapar en lite snabbt.
Användarvisningsbild
Vectoor
Veteran
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 02 nov 2011, 01:32
Ort: Göteborg

Re: Det officiella tunnelbanenätet, samt riktlinjer för räls

Inläggav Scymex » 02 dec 2011, 17:40

Vectoor skrev:Angående nether så vore det mycket bra för längre sträckor. Men vi kommer nog att bli tvingade att komplettera med vanliga tunnelbanor också då nether kan vara ganska inexakt. Huvudstaden kommer ju bli stor nog att kräva tunnelbanor, men netherbanor blir nog svårt med så små toleranser + problem med att komma ut ur rätt portal osv

Jag har experimenterat med detta 8-)

Låt säga att du vill ha en portal vid
x: 640
z: -160
i vanliga världen.
Då ska netherportalen vara vid (x = 640/8 = 80, z = -160/80 = -20
x: 80
z: -20
(här kan vi ha en standardhöjd i nether där portalen ska vara (vi får försöka lista ut vilken höjd som är lämpligast))
Buggarna som du nämner är att portalerna länkas fel (detta är en god anledning till att byggande av netherportaler bara bör vara tillåtet för mods eller engineers och uppåt.

Hamnar man fel så får man trixa med att bygga en portal som är på rätt plats.

Så med andra ord, vi bör bara ha officiella portaler, i respektive städer
Protecta alla portaler med små 4x5x1 regioner (sätt ingen förälderregion till dessa regioner, så är det ingen risk att ägarna av staden råkar paja dem).
Scymex,
Webbplats- och serveransvarig - [Sys]
Användarvisningsbild
Scymex
Systemoperatör
Systemoperatör
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 17 sep 2011, 21:38
Ort: Småland

Re: Det officiella tunnelbanenätet, samt riktlinjer för räls

Inläggav Majsvaffla » 02 dec 2011, 17:50

Scymex skrev:(här kan vi ha en standardhöjd i nether där portalen ska vara (vi får försöka lista ut vilken höjd som är lämpligast))
Buggarna som du nämner är att portalerna länkas fel (detta är en god anledning till att byggande av netherportaler bara bör vara tillåtet för mods eller engineers och uppåt.

Hamnar man fel så får man trixa med att bygga en portal som är på rätt plats.

Så med andra ord, vi bör bara ha officiella portaler, i respektive städer
Protecta alla portaler med små 4x5x1 regioner (sätt ingen förälderregion till dessa regioner, så är det ingen risk att ägarna av staden råkar paja dem).


Jag håller med dig om allt det där.

Rälsen kan ju gå så nära inpå bedrocktaket som möjligt, bara det finns möjlighet att bygga växlar utan att nivåändra spåret. Stationerna får sedan byggas under rälsen. Endast officiella portaler låter också bra, så att ingen råkar sätta en mitt i tunnelbanan. Hur som helst bör ingen ha tillgång till Nether innan vi har bestämt angående det här.
Majsvaffla,
Administratör - [Adm]
-------------------------------------------------------
I've been everywhere on Earth, even at the end of Excel.
Användarvisningsbild
Majsvaffla
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 1129
Blev medlem: 19 sep 2011, 22:14
Ort: Linköping

Re: Det officiella tunnelbanenätet, samt riktlinjer för räls

Inläggav Mikuchan » 03 dec 2011, 14:54

Angående netherportaler så föreslår jag permanent endast officiella och staff-placerade portaler tillåtna.
Man kan ansöka om att få en portal, men man måste ha en vettig anledning.
Då menar jag inte just för tunnelbana utan rent allmänt.
Det bör alltså inte funka som så att en spelare kan säga till en staff "hej, jag har en portal, kom och tänd den" utan snarare "hej, kan jag ha en portal här för att: bla bla bla".

Sen bör tunnelbanan vara helt inbyggd i bedrock för att undvika att man tar sig från den in i nether och tvärt om.
Användarvisningsbild
Mikuchan
Registrerad
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 17 sep 2011, 21:46

Re: Det officiella tunnelbanenätet, samt riktlinjer för räls

Inläggav Vectoor » 03 dec 2011, 17:56

Mikuchan skrev:Sen bör tunnelbanan vara helt inbyggd i bedrock för att undvika att man tar sig från den in i nether och tvärt om.


Känns som att det är bättre att bara protecta den ;)
Användarvisningsbild
Vectoor
Veteran
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 02 nov 2011, 01:32
Ort: Göteborg

Re: Det officiella tunnelbanenätet, samt riktlinjer för räls

Inläggav Mikuchan » 03 dec 2011, 19:08

Vectoor skrev:
Mikuchan skrev:Sen bör tunnelbanan vara helt inbyggd i bedrock för att undvika att man tar sig från den in i nether och tvärt om.


Känns som att det är bättre att bara protecta den ;)


Det skulle väl också funka, men det är inte lika mycket finess.
Bör fortfarande vara bedrock för att skilja den från resten av nether dock, så att man ser att man kommit till en dead-end och fattar istället för att det är ett netherrack block som inte går att ha sönder.
Användarvisningsbild
Mikuchan
Registrerad
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 17 sep 2011, 21:46

Nästa

Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron