Sida 1 av 2

TÄVLING: Rita upp det nya bostadsområdet

InläggPostat: 12 jan 2012, 21:15
av prismoe
Nu är det dags att planera för det nya bostadsområdet i huvudstaden och du kan vara med och påverka hur det ska se ut! Rita ditt förslag på hur det nya bostadsområdet ska se ut och ladda upp bilden (.PNG) här i tråden. Vinnaren i tävlingen kommer få välja tomtplats först därefter följer vi listan med de personer som grävt ut mest i området (viewtopic.php?f=48&t=150)

http://dl.dropbox.com/u/46047557/bostadsomrade.png
(området är 120x150 block, 18000 m²)

1. Ladda ner bilden
2. Öppna bilden i paint, tryck CTRL G
3. Zooma in så att ett klick med pennan motsvarar en ruta på bilden

Din ritning måste innehålla följande:

• Plats för parker, grönområden, dammar, vägar osv.

• 1 tomt för ett officiellt hus tex badhus, bibliotek eller bank (ungefär 30x30 block, 900 m²)

• Minst 1 en kloakbrunn (3x3 block, 9 m²)

• Minst 15 tomter (ungefär 14x14 block, 196 m²) - tomternas utseende och form får gärna variera

• Minst 3 tomter (20x20 block, 400 m²) - tomternas utseende och form får gärna variera

Exempel på hur en ritning kan se ut:

http://dl.dropbox.com/u/46047557/forslag.png

Bild

Grönt = Gräs
Grått = Vägar
Blått = Dammar
Svart = Bostäder
Rött = officiell byggnad
Gult = Kloakbrunn

Tävlingen avslutas onsdagen den 18/1

Re: TÄVLING: Rita upp det nya bostadsområdet

InläggPostat: 18 jan 2012, 01:40
av prismoe
Eftersom inget förslag har kommit in föreslår jag att vi tillsammans in-game ritar upp tomterna för det nya bostadsområdet.

Re: TÄVLING: Rita upp det nya bostadsområdet

InläggPostat: 18 jan 2012, 10:12
av Hamtoast
Jao. Hade tänkt att jag skulle bidra med ett förslag, men tiden räckte inte till. Det låter dock bra att vi ritar upp in game :3

Re: TÄVLING: Rita upp det nya bostadsområdet

InläggPostat: 18 jan 2012, 10:42
av Scymex
Jag förslår att vi INTE bygger som på din exempelbild iaf. :)

Mitt förslag: börja med att planera ett torg i mitten av bostadsområdet, fyll på med vägar, gemensamma byggnader och låt tomterna placeras där de passar in. Så fastnar vi förhoppningsvis inte i symmetrifällan lika mycket som med loadingstaden.

Re: TÄVLING: Rita upp det nya bostadsområdet

InläggPostat: 18 jan 2012, 11:27
av RedRetro
Scymex skrev:Mitt förslag: börja med att planera ett torg i mitten av bostadsområdet, fyll på med vägar, gemensamma byggnader och låt tomterna placeras där de passar in. Så fastnar vi förhoppningsvis inte i symmetrifällan lika mycket som med loadingstaden.


+1

Re: TÄVLING: Rita upp det nya bostadsområdet

InläggPostat: 18 jan 2012, 16:07
av TZG
Scymex skrev:Jag förslår att vi INTE bygger som på din exempelbild iaf. :)

Mitt förslag: börja med att planera ett torg i mitten av bostadsområdet, fyll på med vägar, gemensamma byggnader och låt tomterna placeras där de passar in. Så fastnar vi förhoppningsvis inte i symmetrifällan lika mycket som med loadingstaden.


Håller med om det här förslaget. För att få lite mer "liv" i stadsdelen är det bäst om vi börjar med de viktiga sakerna som ett samhälle skulle kunna tänkas behöva och börja därifrån. Lite mer huller om buller, vilket leder till den asymmetri vi eftersöker.

Re: TÄVLING: Rita upp det nya bostadsområdet

InläggPostat: 19 jan 2012, 17:50
av faderfrost
Bilden fungerar inte för mig.

Re: TÄVLING: Rita upp det nya bostadsområdet

InläggPostat: 19 jan 2012, 20:02
av prismoe
Faderfrost skrev:Bilden fungerar inte för mig.


Vi ska inte använda oss av den ändå ;)

Re: TÄVLING: Rita upp det nya bostadsområdet

InläggPostat: 19 jan 2012, 20:08
av faderfrost
prismoe skrev:
Faderfrost skrev:Bilden fungerar inte för mig.


Vi ska inte använda oss av den ändå ;)

Nä, men ville skissa lite ändå :) Lättare att brainstorma då.

Re: TÄVLING: Rita upp det nya bostadsområdet

InläggPostat: 19 jan 2012, 20:26
av prismoe
Faderfrost skrev:
prismoe skrev:
Faderfrost skrev:Bilden fungerar inte för mig.


Vi ska inte använda oss av den ändå ;)

Nä, men ville skissa lite ändå :) Lättare att brainstorma då.


Denna kanske funkar bättre?

http://dl.dropbox.com/u/46047557/bostadsomrade.rar